سخنان رهبر معظم انقلاب در منقبت شهید شید حسن نصرالله


سید پر افتخار
تحلیل رهبر معظم انقلاب از نقش و جایگاه حزب الله لبنان و دبیرکل شهید آن سید حسن نصر الله در مقابله با دشمن صهیونیست در شرایطی است که تاکنون چهره های داخلی و بین المللی در مقاطع مختلف درباره سید نستوه مقاومت اظهار نظر کرده اند که بخشی از آنها را در ادامه می خوانید. امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دیدار سید حسن نصر الله با امام خمینی(ره) در ابتدای تشکیل حزب الله در سال ۱۳۶۱ مقاومت در برابر اشغال واجب شرعی و دینی است. به خدا توکل کنید و به وعده و یاری خداوند اطمینان داشته باشید. من پیروزی را در پیشانی شما می بینم.
 
شهید حاج قاسم سلیمانی
نامه به رهبر معظم انقلاب درباره پایان سیطره داعش در ۳۰ آبان ۱۳۹۶ یقینا پایداری دولت های عراق و سوریه و پایمردی ارتش ها و جوانان این دو کشور خصوصا حشد الشعبی مقدس و دیگر جوانان مسلمان سایر کشورها با حضور مقتدرانه و محوری حزب الله به رهبری سید پر افتخار آن جناب سید حسن نصر الله (حفظه الله تعالی) نقش تعیین کننده ای در به شکست کشاندن این حادثه خطرناک داشتند. شهید ابو مهدی المهندس جانشین وقت حشد الشعبی جناب سید حسن سید ما و فرمانده عزیز ماست. فقط خدا می تواند او را خوب بشناسد و شخصیت عمیقی دارد و الگوی ماست و در سخنان ایشان همیشه نکات جدیدی هست و به ما همت و اراده و انرژی می دهد.
 
مجاهد بزرگ
تاکید رهبر معظم انقلاب در پیام اخیر شان بر ساخت محکم حزب الله و نقش تعیین کننده مقاومت اسلامی در رقم زدن سرنوشت منطقه در شرایطی است که حضرت آیت الله خامنه ای طی سال های اخیر بارها از نقش حزب الله لبنان و سید حسن نصر الله در مقابله با رژیم صهیونیستی تجلیل کرده بودند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.
 

دیدار دبیرکل حزب الله لبنان با رهبر معظم انقلاب (3 آذر 1377)

وجود شما در لبنان در آن نقطه حساس نعمت بسیار بزرگی برای اسلام و است اسلامی است و امیدواریم خدای متعال به شماها توفیق بدهد و به آنچه رضای او در آن است کمک و هدایت کند.
 
پیام به سید حسن نصر الله در پی حوادث خونین لبنان به دست جنایتکاران صهیونیست (۳۱ فروردین ۱۳۷۵)
نیروهای فداکار حزب الله در این حادثه بزرگ مانند همیشه در موضع سربازان جان بر کف و مدافع کشور و ملت لبنان حماسه آفریدند و خدا را از خود خشنود کردند.
 
پیام به دبیر کل حزب الله لبنان (۴ خرداد ۱۳۷۱)
راه شما راه خدا و راه اولیای خداست و با صبر و تداوم و نهراسیدن از دشمن خدا نصرت الهی را در پی خواهد داشت و شما در دوران ده ساله اخیر در لبنان بارها این را تجربه کرده و تحقق وعده الهی - ولینصرن الله من ینصره را به چشم دیده اید. گوارا باد بر شما صواب مجاهدان فی سبیل الله؛
 
بیانات در دیدار اعضای کادر مرکزی حزب الله لبنان(۱۳ اسفند ۱۳۷۰)
این مسئولیت امروز بر دوش شما برادر عزیز ما آقای سید حسن نصر الله به عنوان سومین دبیر کل جنبش انقلابی حزب الله لبنان است. ما شما را همیشه از صمیم قلب دوست می داشتیم و شایسته می دانستیم خدا را بر این انتخاب خوب شکر میکنیم و برادرانه عرض میکنیم که بار مسئولیت خیلی سنگین است.
 
پیام تسلیت به سید حسن نصر الله در پی درگذشت مادر گرامی ایشان (۷ خرداد ۱۴۰۳)
حضور مبارک مجاهد بزرگ جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن نصر الله، رهبر مقاومت لبنان دامت برکاته.... در کرامت آن مرحومه همین بس که سید نستوه مقاومت برخاسته از دامن پاک اوست رضوان و رحمت خدا بر او و سلام و برکات الهی بر شما و یاران مبارزتان در جبهه بزرگ مقاومت؛
 
دیدار رئیس مجلس لبنان با رهبر معظم انقلاب(۲ خرداد ۱۴۰۳)
اعلام عزای عمومی در لبنان به مناسبت شهادت شهید رئیسی) نشانگر کمال همراهی دو کشور است و ما تسبت خودمان با برادران لبنانی و جناب آقای سید حسن نصر الله را نسبت خویشاوندی و برادری می دانیم.
 
دیدار شیخ نعیم قاسم قائم مقام دبیر کل حزب الله لبنان با رهبر معظم انقلاب (۹ مرداد ۱۴۰۳)
 سلام من را به آقای سید حسن نصر الله برسانید و بگویید من همواره برای ایشان و همه فرماندهان و رزمندگان مقاومت لبنان دعا می کنم.
 
بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان (۱۲ تیر ۱۳۹۵)
اینکه می بینید فلان مدعی روشنفکری مثلا فرض بفرمایید در مورد حزب الله لبنان یا سید حسن نصر الله.... ابراز شبهه میکند این بر اثر نشناختن محیط است.... خوش بینانه اش این است که نمی داند در منطقه چه خبر است. نمی داند سید حسن نصر الله یعنی چه حزب الله یعنی چه ارتباطش با ایران چه تأثیراتی در سرنوشت کشور و سرنوشت انقلاب دارد.
 
دیدار رئیس مجلس لبنان (۲۳ آبان ۱۳۸۵)
چهره سید حسن نصر الله در دنیای اسلام یک چهره استثنایی است. آنچه زمینه ساز و هیاتی از حزب الله لبنان و جنبش امل با رهبر معظم انقلاب این پیروزی بزرگ جنگ (۳۳ روزه شد اتحاد و همدلی برادران حزب الله و امل بود و باید این وحدت و یگانگی مستحکم تر از گذشته ادامه یابد.
 
پیام در پی جنایات رژیم صهیونیستی در فاجعه قانای لبنان (۱۰ مرداد ۱۳۸۵)
امروز حزب الله خط مقدم دفاع از امت اسلامی و همه ملتهای این منطقه است.... سلام بر ملت لبنان سلام بر حزب الله پیروز و سلام بر رهبر دلاور و مؤمن عربی سید حسن نصر الله؛
 
بیانات در دیدار جوانان و فرهنگیان در مصلای رشت (۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۰)
در تظاهراتی که در نوار غزه و ساحل غربی رود اردن که منطقه فلسطینی نشین است. راه می افتد عکس رهبر حزب الله لبنان - سید حسن نصر الله - را سر دست مسجد الاقصی بلند میکنند و راه میبرند. آنها پرچم حزب الله لبنان را روی گنبد نصب کردند. بنابراین او شد الگوی جوان فلسطینی؛
 
 

برشی از سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله پس از حوادث و اتفاقات مهم در لبنان و خاورمیانه
 

سید مقاومت از زمان آغاز رهبری بر جنش حزب‌الله لبنان، همواره به سخنرانی‌های شورانگیز و جریان‌ساز شناخته می‌شد. او چندین دهه، در افکار عمومی جهان، به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های سیاسی در خاورمیانه مطرح و سخنرانی‌هایش مورد توجه ویژه رسانه‌ها، تحلیل‌گران سیاسی و عموم ملت‌های منطقه بود.  نصرالله با بیان مستحکم و مواضع قاطع خود، همیشه نقش مهمی در شکل‌دهی به افکار ملت‌های منطقه‌ داشت و در پس هر تحول مهمی، چشم‌ها به دهان او دوخته می‌شد. قدرت کلام و کاریزمای شخصیتی نصرالله چنان بود که تأثیر سخنرانی‌های او فراتر از مرزهای لبنان رفته بود و موضع‌گیری‌هایش همیشه در محافل غربی و بین‌المللی نیز مورد تحلیل و مداقه قرار می‌گرفت.

او با کلام خود مسیر تحولات را تغییر می‌داد و معادلات پیچیده سیاسی را دگرگون می‌ساخت. سخنرانی‌هایش صرفا متشکل از واژگان و کلمات مهیج و برانگیزاننده نبود. جملات او نقشه راهی بود برای آینده لبنان و منطقه که مثل پرچمی در میدان نبرد برافراشته می‌شد. در میانه نبردهای سرنوشت‌ساز، سخنان امیدبخش سیدحسن، بارقه‌های امید را در دل رزمندگان مقاومت زنده نگاه می‌داشت و البته هر تهدید و عتاب او، لرزه بر اندام دشمن سفاک صهیونیستی می‌انداخت. آنچه در ادامه خواهد آمد، مروری بر مهم‌ترین سخنرانی‌های رهبر فقید جنبش حزب‌الله‌ لبنان در سال‌های اخیر است.

انفجار پیجرها در لبنان (29شهریور 1403)

اتفاقی که 2 روز پیش افتاد این بود که هزاران پیجر هدف قرار گرفته و منفجر شدند و دشمن از تمام خطوط قرمز عبور کرد و به هیچ‌چیز، نه انسانی و نه اخلاقی اهمیت نداد. این انفجارها روی بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، بازارها، مغازه‌ها، اتومبیل‌ها و خانه‌ها تأثیر گذاشت که زنان و کودکان زیادی در آنجا حضور داشتند. کشتار سه‌شنبه و چهارشنبه یک جنایت جنگی و اعلام جنگ علیه لبنان است.
 

بعد از شهادت اسماعیل هنیه، رهبر حماس و فؤاد شکر (11 مرداد 1403)

ما هزینه پشتیبانی و حمایت خود از غزه را پرداخت کرده‌ایم و شهادت سیدمحسن(فؤاد شکر) اولین هزینه ما نیست. ما این هزینه را می‌پذیریم که از سر ایمان وارد این نبرد شده‌ایم. اینها (رژیم صهیونیستی) متوجه نیستند چه چیزی در انتظارشان است. بخندید و اندکی شاد باشید چون بعدا بسیار باید بگریید؛ زیرا شما نمی‌دانید که چه خطوط قرمزی را گذرانده‌اید و چه نوع تجاوزی را به انجام رسانده‌اید و به کجا رسیده‌اید و رفته‌اید.
 

عاشورای حسینی (27تیر 1403)

به کسانی که از ما می‌خواهند دست از حمایت مظلومان غزه برداریم و ما را تهدید به جنگی وحشتناک می‌کنند، همان چیزی را می‌گوییم که امام حسین علیه‌السلام فرمود «ألا إنّ الدعی ابن الدعی قد رکز بین اثنتین بین السلّه والذله، وهیهات منا الذلّه».ما از همه مردم منطقه خود که از طریق اشغال، کشتار، تجاوز و تهدید مورد حمله رژیم اشغالگر قرار گرفته‌اند، حمایت می‌کنیم. 3‌کشور عربی هستند که همچنان مستقیماً از اشغال، تجاوز و تروریسم اسرائیل رنج می‌برند و آنها فلسطین، لبنان و سوریه هستند.
 

بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی (4خرداد 1403)

حادثه سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور رئیسی در ایران و خارج از این کشور بسیار دردناک و بسیار ناراحت‌کننده بود و این حادثه ما را به گریه انداخت. باید به شهیدرئیسی در تمام سمت‌هایی که مسئولیت را برعهده گرفت به‌عنوان الگو نگاه کنیم. زمانی که شهید رئیسی تولیت حرم رضوی را برعهده گرفت، تحول بزرگی در مدیریت و توسعه حرم و خدمات گسترده ایجاد کرد که خدمات آن به نفع محرومان و مستمندان بود.
 

حمله به کنسولگری ایران در دمشق (17فروردین 1403)

واجب است در این روز یاد کنیم از شهدایی که طی روزهای اخیر در تجاوز دشمن صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق به شهادت رسیدند؛ ازجمله فرماندهان بزرگ شهیدی که برای ما و در مسیر مقاومت ارزش تاریخی دارند. شهادت این عزیزان به‌ویژه سردار شهید محمدرضا زاهدی به‌خاطر لطف بزرگی که طی سال‌های طولانی به مقاومت لبنان داشته‌است، برای ما موضوع بزرگی است. تجاوز دشمن اشغالگر به کنسولگری ایران در دمشق حادثه‌ای است که قبل و بعد آن بحث مفصلی دارد.
 

بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی (22دی 1398)

به جای اینکه ما نزدش برویم، او همیشه نزد ما می‌آمد. وقتی حاج‌قاسم مسئولیت نیروی قدس را برعهده گرفت دیگر ما نیاز نداشتیم برای درخواست پشتیبانی یا تشریح وضعیت، هیأتی به ایران اعزام کنیم. او مدام و زود به زود می‌آمد و می‌رفت، همه  رنج‌هاو نیازهای ما را بر دوش می‌گرفت، در جمهوری اسلامی آنها را پیگیری می‌کرد و در کنار ما می‌اندیشید. یکی از علت‌های اصلی این تحول کمی و کیفی در عملیات‌های مقاومت که به پیروزی سال۲۰۰۰ منجر شد، مطالبه و پشتیبانی حاج‌قاسم سلیمانی بود.
 

در مراسم هشتمین سالگرد پیروزی حزب‌الله در جنگ 33روزه (23مرداد 1393)

ما به هیچ جا مهاجرت نمی‌کنیم. هیچ تابعیت دیگری نداریم. به هیچ‌وجه این خاک را ترک نمی‌کنیم. ما همین‌جا خواهیم ماند، خواهیم ایستاد و سربلند، زندگی می‌کنیم. اگر جنگی به ما تحمیل شود، همین‌جا می‌جنگیم، شهید می‌شویم و دفن خواهیم شد. این انتخاب ماست. دیگر لبنانیانی که انتخاب‌شان این است، ما حاضریم از همه‌ گذشته، اختلافات و مسائل بینمان چشم‌پوشی کنیم.
 

بعد از شهادت عماد مغنیه (24بهمن 1386)

حاج عماد مغنیه را شهید کردند و خیال می‌کنند با شهادت وی مقاومت فروخواهد پاشید. او در سیاق آن جنگ کشته شد اما اینها کاملا در حال اشتباهند. همانگونه که با شهادت شیخ راغب و سید عباس مرتکب اشتباه شدند. به پشتوانه خون عماد مغنیه که در فوریه ۲۰۰۸ به زمین ریخت، جهان بداند که باید نگارش مرحله سقوط حکومت اسرائیل را آغاز کنیم.